درمان کمردرد با آسان ترین روش ها

کمر درد که برای عده زیادی از مردم هم اتفاق می افتد ناشی از  گرفتگی عضلات کمر و فشار به  ستون فقرات است، این درد اغلب با سیاتیک همراه است . راه های زیادی برای درمان کمر درد وجود دارد و اگر هیچ یک از این کارها موثر نباشد باید اقدام به جراحی شود.

درمان کمر درد

معمولا ورزش و روش ‌های سنتی مثل ماساژ و فیزیوتراپی به عنوان روش ‌های رایج برای کاستن از ناراحتی‌ها و مشکلات ناشی از کمردرد تجویز می‌شوند..

اما یک رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند تاثیری جدی در جلوگیری و درمان کمردرد داشته باشد. اکثر مردم تاثیر رژیم غذایی سالم  بر سلامتی ستون فقرات و استحکام اسکلت را دست ‌کم می ‌گیرند.

آب ستون فقرات

آب نقشی چند وجهی در عملکرد ستون فقرات ما ایفا می‌کند. بیرون مهره ‌ها محکم به نظر می‌رسد در حالی که درون آنها مانند اسفنج است و یک چهارم وزن هر مهره را آب تشکیل می ‌دهد.

با هر فشاری که به ستون فقرات وارد می‌شود، دیسک بین مهره ‌که مثل کمک فنر عمل می ‌کند، تغییر شکل می‌ دهد. با هر فشار، آب از هسته اصلی دیسک بین ‌مهره‌ای که ماده‌ای ژله‌ ای شکل دارد، خارج می‌شود. با قطع فشار، ماده خارج شده دوباره جذب می‌شود.

بدن افراد برای داشتن ستون فقرات محکم اما منعطف به نوشیدن یک و نیم الی دو لیتر آب در روز نیاز دارد. این میزان می‌تواند از آب معدنی، سبزی‌ها، آب میوه یا دمنوش‌های گیاهی شیرین نشده تامین شود.

لیمو ترش، برش پرتقال یا برگ تازه نعنا می‌تواند آب لوله‌کشی یا آب معدنی را خوش طعم کند و عطش برانگیز باشد.

درمان خانگی کمردرد

 -اگر اضافه وزن دارید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که وزن اضافی تان را کم کنید، چون کمر نمی تواند بار اضافی را تحمل کند.

 -کمرتان را با روغن سیر و روغن اکالیپتوس ماساژ دهید تا درد و التهاب تسکین پیدا کند.

 -یک لیوان آب گرم همراه با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و بنوشید تا کمردرد بهتر شود.

 -کمبود ویتامین C یکی از دلایل کمردرد است. پس مصرف ویتامین C را در برنامه غذایی خود افزایش دهید.

 -یک حوله برداشته و در آب نمک داغ خیس کنید، بعد آن را بفشارید تا آب اضافی خارج شود و روی کمر بگذارید. استفاده از حرارت با این روش باعث تسکین می شود.

 – برای چندین ساعت پشت سرهم در یک حالت ننشینید. همچنین صاف نشسته و قوز نکنید. نشستن در یک حالت به طور مداوم کمردردتان را بدتر میکند.

آزمایشات تشخیصی ممکن است شامل آزمایش خون برای بررسی وجود بیماری زمینه ساز، عکس ساده از ستون فقرات ، سی تی اسکن، یا ام .آر.آی باشند.

  • از تشک سفت استفاده کنید (در صورت لزوم ، یک تخته زیر تشک خود بگذارید).
  • گذاشتن کیسه یخ یا انجام ماساژسرد، یا گذاشتن حوله گرم یا شیشه آب گرم ، روی ناحیه ای که درد دارد.
  • استفاده از وسیله مخصوص حمایت از کمر

دارو

پزشک معالج از داروهای ضد التهاب مانند بروفن یا سلکسیب و از داروهای شل کننده عضلانی برای کاهش درد استفاده می کند. گاهی اوقات لازم می شود پزشک معالج علائم بیماری را با تزریق کورتیکوستروئید در کمر شما کاهش دهد. این کار معمولاً در صورتی انجام می شود که بعد از گذشت شش هفته از انجام اقدامات ذکر شده قبلی مشکلات بیمار همچنان باقی باشد. تزریق معمولاً در نیمی از موارد موفق است.

داروهایی مثل آسپیرین یا استامینوفن برای رفع دردهای خفیف ،امکان دارد داروی ضد درد قوی تر یا شل کننده عضلانی تجویز شود.

توجه : داروها باعث تسریع التیام ضایعه نمی شوند. آنها فقط به کاهش علایم کمک کنند.

نرمش ساده برای کمردرد

 نرمش های ساده کمر عبارتند از موارد زیر:

در زیر نرمش های ساده و اساسی کمر توضیح داده میشود.

چرخش لگن Pelvic tilt

به پشت بخوابید و دست هایتان را روی شکم خود قرار دهید. زانو ها را خم کرده و کف پاها را روی زمین قرار دهید. عضلات شکم خود را منقبض کنید بطوریکه کمر شما به کف زمین فشرده شود. این وضعیت را پنج ثانیه حفظ کرده و سپس عضلات را شل کنید.

بعد از چند ماه نرمش که عضلات شما قویتر شد با منقبض کردن عضلات شکم و لگن، باسن خود را از زمین بلند کنید بطوریکه زانو و لگن و شانه های شما در یک خط صاف قرار بگیرند. به اندازه سه بار نفس کشیدن عمیق در همین وضعیت مانده و سپس به آرامی به حالت اول برگردید.

چرخش تنه Lower trunk rotation

به پشت بخوابید. زانو ها را خم کرده و کف پا ها را روی زمین قرار دهید. در حالیکه شانه های خود را بطور ثابت و بدون حرکت روی زمین نگه داشته اید به آرامی زانو های خود را تا آنجا که میتوانید به سمت چپ خم کنید. سپس به آرامی زانو های خود را تا آنجا که میتوانید به راست خم کنید.

چهار دست و پا Cat and camel

هر دو زانو و کف هر دو دست خود را روی زمین بگذارید. اجازه بدهید شکم شما به پایین بیفتد و کمر به طرف پایین قوس بردارد. ۵ ثانیه در این حالت مانده و سپس دوباره کمر خود را صاف کنید و ۵ ثانیه در همین حال بمانید. ۳ بار و هر بار ۱۰ مرتبه این کار را انجام دهید.

لزوم مراجعه به پزشک

  • اگر کمر درد دارید و این علائم را مشاهده می کنید. با یک پزشک مشورت نمایید:
  • احساس کرختی یا به سختی حرکت دادن دست و پا
  • اگر مشکلاتی در کنترل ادرار خود دارید یا بی نظمی هایی مشاهده می کنید.
  • اگر تب وسردرد دارید و در حال پیشروی است.
  • اگر سن شما بیش از ۶۰ سال است و به مدت طئلانی استروید مصرف کرده اید.
  • اگر در دست چپ یا سینه احساس درد دارید.
  • حامله هستید.
  • پس از ۷۲ ساعت و انجام خود درمانی بهبودی حاصل نشد.
  • اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دچار درد خفیف در قسمت پایین کمر خود هستید که علی رغم خوددرمانی ، حداقل ۴-۳ روز است که ادامه دارد.
  • اگرکمر درد شدید است یا دوباره عود کرده است .
  • اگر دچار علایم جدید و غیرقابل کنترل شده اید. توجه داشته باشید که داروهای مورد استفاده در درمان ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *